Mikken op sollicitatie per sms

Bedrijven moeten steeds meer moeite doen om aan personeel te komen, met name technisch personeel.
Dat wordt zo schaars, dat je er met een doodgewone advertentie in de krant allang niet meer komt.

Neem Van Tilburg bijvoorbeeld, een bedrijf in automaterialen, trailerservice en hydrauliek met 110 medewerkers. Dat probeert deze zomer met spandoeken langs snelweg A58 monteurs binnen te halen, liefst een stuk of twaalf.

Ideetje van het reclamebureau dat onlangs werd ingeschakeld voor de personeelswerving. "Uitzendbureaus zijn duur en advertenties in de krant zijn dat gezien de geringe respons ook", verklaart directeur Ton van Tilburg. "Op de spandoeken, de website en de sandwichborden die we tijdens grote evenementen plaatsen, wordt w?l gereageerd. Jongeren doen dat vaak per sms. Als we ze aannemen, krijgen ze ook nog kaarten voor de Grand Prix in Zandvoort."

Bijeen ander bedrijf in Etten-Leur (een jong, groeiend bedrijf, gespecialiseerd in verkeerstechnische systemen) een soortgelijk verhaal. Bedrijfsleider Johan Crul: "We hebben nu vijftien mensen in dienst, dat zouden er best 20 tot 25 kunnen zijn. Maar ja, zes van de zeven mensen die we van het uitzendbureau krijgen, zijn ongeschikt. Bovendien hebben we aan tijdelijke krachten niet veel omdat het werk erg specifiek is. Je moet ze eerst maanden inwerken. Vandaar de spandoeken. En die zijn aardig succesvol gelukkig."

Remco Icke, woordvoerder van de branchevereniging van uitzendbureaus ABU kent de kritiek. "Door de schaarste is een kwaliteitsprobleem ontstaan. De goeie monteurs zijn allang aan het werk. Wat overblijft, zijn ongemotiveerde en ongekwalificeerde kandidaten."

Volgens Icke zal de mentaliteit van werkgevers moeten veranderen. "De oplossing zit 'm in scholing van personeel. Maar daaraan zullen de branche-organisaties zelf ook mee moeten betalen. Tot nu toe hebben we alleen met de zorgsector afspraken kunnen maken. Hopelijk volgen er meer."

Het CWI noemt de huidige arbeidsmarkt voor monteurs 'zeer krap' en wijst erop dat er over vier jaar 'zeer grote knelpunten' gaan ontstaan. Uit cijfers blijkt dat de werkloosheid in zijn algemeenheid nog steeds daalt. Zo meldden zich in West-Brabant in het eerste halfjaar van 2008 889 werkzoekenden, maar in diezelfde periode vonden 1169 mensen werk.

Volgens de Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW) is de nood al lange tijd hoog. Secretaris West-Brabant Ren? Mens: "De belangstelling voor techniek onder de jeugd is nog altijd niet zo groot. Het onderwijs zou leerlingen meer in de richting van werken met de handen moeten sturen. Nog steeds ligt de nadruk te veel op doorstuderen."

Spandoeken en andere lokkertjes kunnen voor de korte termijn best werken, denkt Mens. Maar voor de lange termijn moet eerder gedacht worden aan voorlichting, snuffelstages, zij-instromers en de ombouw van het huidige vmbo van algemeen naar vakonderwijs.